Ústav makromolekulární chemie AV ČR
banner

Got2b

Termín: 30.05.2011  –  24.06.2011
Autor: Tomáš Lahoda
obrazy


Ad Paintings – Tomáš Lahoda

„Osvobodil vůni od hmoty, zduchovnil vůni, vynalezl vůni jako vůni čistou, zkrátka a dobře: stvořil parfém. Jak významný to čin! Jak epochální výkon! Srovnatelný opravdu jen s největšími vymoženostmi lidského pokolení jako byl vynález písma Asyřany, euklidovská geometrie a ideje Platónovy a proměna hroznů ve víno, uskutečněná starými Řeky. Vskutku prométheovský čin!“ Patrick Süskind – Parfém: příběh vraha

Série Ad Paintings, nazvaná podle slova ad (advertisement = reklama), je inspirována světem reklam na parfémy (nebo jiné tzv. accessories, tedy módní doplňky jako jsou brýle, boty, kabelky apod.) v trendových magazínech. Série reflektuje metastázi kultury, kde důraz na vystavování aury spotřebního zboží vyprazdňuje objekty a předměty od jejich skutečné hodnoty a etabluje je jako materializované manifestace přání, tužeb a snů. Síla atrakce, instalování, aranžování, vizuální manipulace, to vše je součástí spektáklu přitahování, vytváření tužeb a očekávání. Samotná prezentace - aura - je důležitější než to co je prezentováno. Sex nebo sexuálně nabité obrazy prodávají vše, od aut po kartáčky na zuby. S touto strategií operují i obrazy série Ad Paintings, které jsou apoteózou toho, co se snaží svět spotřeby nabízet – absolutní krásu, ideál stále nového, mladého, konzumovatelnou dokonalost. Gucciho Rush, Armaniho Sensi, Attraction od Lancome nebo Opium od Yves Saint Laurenta se tak mění v bizarní, psychedelickou narcisistní toaletu v pokřiveném zrcadle dnešního světa. Druhá řada této série přetavuje slibné a podmanivé reklamní slogany do téměř nečitelných kompozic ve stylu neo-geometrických abstrakcí.

Estetika spotřebního zboží, sláva a podmanivá aura věcí, to vše tvoří syntetický svět permanentní touhy a chtění být žádán. Produkty tak dostávají novou identitu, význam, jsou obestřeny symbolikou, nabývají duši. Produkty samotné nás svádí méně než významy, které do nich projektujeme. V takovém hyper-systému hraje produkt – osvobozen od své inherentní a profánní funkční hodnoty – zcela novou, manipulativní a manipulující roli ve vztahu ke svému obsahu a k našim očekáváním a požadavkům. Jsme svědky změny obsahu a esteticizování i těch nejběžnějších, základních produktů. Přivlastnění si aury, toho, co ten který produkt znamená a jaké signály vysílá, nabývá podoby aktu osobní sebeidentifikace a sebereflexe. Zvláště módní doplňky – accessories – jako jsou parfémy, sluneční brýle, hodinky, tašky a boty jsou téměř ideálním obrazem oltáře dneška, jako prototypy, které slouží narcisistickému uspokojení touhy, potřebě pocitu bezpečí, sociálního statusu a postavení.

Série Ad Paintings Tomáše Lahody rekontextualizuje svět reklam z trendy časopisů. Malby reflektují sugestivní, emocionálně a eroticky nabité obrazy reklam a transformují je do psychadelicky deformovaných modelek v obležení bohatého repertoáru lascivně vyhlížejících flakonů, provedených ve vibrující, fluoreskující barevné škále.

T. L.

Pozvánka

Angel Innocent , 90 x 100 cm, akryl na plátně, 2008

Narcisse, 90 x 100 cm, akryl na plátně, 2008

Před zahájením výstavy

Tomáš Lahoda s prof. Miroslavem Raabem